Version2 har skrevet nogle artikler om det at være E-borger i Estland (Estonian e-citizen), som jeg er en af de første i Danmark, der er blevet.
Senest denne artikel: Kontroversielt digitalt statsborgerskab i Estland står for skud: Genvej til skattely?

Jeg mener, vi lever i en globaliseret verden, hvor bopæl og landegrænser ikke nødvendigvis skal være begræsende for os. Hvis jeg på et tidspunkt skal lancere et produkt/en virksomhed, der har lidt større perspektiver end lille Danmark, så er det vel naturligt at kigge efter det sted i verden, hvor et sådant setup vil kunne komme bedst fra start. Her er skat en faktor, men bestemt ikke den udslagsgivende - og jeg synes, det er synd, at et setup som Estland har lavet, i vores lille andedam skal komme til at handle om skat, istedet for at se det store billede og anerkende den gode idé og det globale udsyn.
Skat er en faktor, hvis man laver en startup - ja - men der er så meget mere i det end bare skat.
E-borger-setuppet giver bl.a. mulighed for digital underskrift af alle former for dokumenter, hvilket jeg synes er rigtigt spændende - og jeg synes, Estland er et rigtigt spændende land set med digitale briller!

Havde en lille uges ferie og besluttede at tage på roadtrip med missionen om at finde blå himmel og mindst 28 grader. Var afsted i præcis 5 døgn og kørte 3600 km og bookede hoteller undervejs. På vej sydpå første dag viste det sig, at mine forældre var på vej hjemover fra deres kør-selv-ferie, så navigationen blev sat mod Stuttgart, hvor vi så mødtes til en gang mad. Jeg fortsatte til München og bookede undervejs et stay på Park Inn by Radisson Munich East.

Inden sengetid kiggede jeg endnu engang på Radisson Blu Resort Terme de Galzignano - Hotel Majestic, der ligger ikke så langt fra Venedig - og besluttede at booke 3 nætter der (15% rabat ved 3 nætter). Har kigget på det længe, og har undret mig over, at prisen på et Radisson Resort kan starte på 62€ - der måtte stikke noget under…..Bookede et superior room med morgenmad til 107€ pr nat.
Ankom næste dag tidligt eftermiddag til et solbeskinnet og varmt sted med blå himmel - mission completed. Kom ind i receptionen og fik uden nævneværdig snak mit værelse, som lå på 5. sal. Fyren kunne ikke meget engelsk, så han fortalte ikke noget særligt. Da jeg ankommer til værelset, kan jeg se, det er noget andet og meget større end jeg har booket, så jeg har fået en dobbelt upgrade. Og med det følger en fantastisk udsigt fra en stor balkon - og fra kl 15 stod solen lige ind på - dejligt!

Selve stedet består af 4 hoteller: Majestic, som jeg boede på og Sporting, som ligger ved siden af - og så endnu et, som bruges til selskaber, der skal sove og så et 4. som er lukket. Majestic og Sporting har nogle store pools, som består af varmt vand fra termiske kilder. Majestic er renoveret for 6 år siden og hele poolområdet er lavet om der også - og der er vel omkring 1500m2 alene der fordelt på nogle pools - hvoraf den ene både er indendørs og udendørs og indeholder vand, der er omkring 37 grader. Herudover er der en 9 hullers golfbane, driving range, tennisbaner, volley og badminton, forskellige former for træning, samt noget spa-halløj hvor man kan blive pakket ind i alt muligt (ikke afprøvet) - og nogle få butikker, hvor man kan få nyt hår eller en ny taske el noget (heller ikke afprøvet).
Det undrede mig meget, at der ikke var ret mange ved poolen, og fik forklaret, at det var forår og efterår, der var deres højsæson, hvor folk hellere vil være ved havet om sommeren, når det er rigtigt varmt.

Den første aften ville jeg spise på hotellet. ....kommer ned i restauranten og bestiller et bord til 1 - er casual klædt men i lange shorts ......bliver bedt om at tage lange bukser på inden jeg kan få et bord.....fair nok, jeg kan jo godt li, der er lidt stil over tingene.... Kommer ned igen med lange bukser på og får mit bord og er lidt forhippet på at vise dem, at jeg ikke er en bums.... Opdager så at andre får lov at komme ind i shorts..... Hvis jeg har grimme ben (hvilket jeg ikke synes er så galt endda) eller bare grimme shorts, ku de jo bare ha sagt det.... Jeg kvitterede ved at være totalt bøvlet kunde lige den aften. Maden var ikke noget at skrive hjem om, så de 2 næste aftner fik jeg anvist rigtigt gode restauranter inden for 10 km radius af hotellet. Begge steder var maden fuldstændig fantastisk - og selvom de ikke kunne meget engelsk, fandt vi ud af tingene. Og begge steder opdagede jeg, at der var en gæst, der var kørende i en ferrari, så når det er lokale og den slags mennesker, der kommer, kan det ikke være helt galt. Kom af med ca 40 € for 4 retter mad og et glas vin (skulle jo køre tilbage til hotellet) begge steder.

Resortet er ikke et 5-stjernet sted - noget af det bærer lidt præg af at have levet en omtumlet tilværelse med skiftende ejere, og Majestic er vist noget over Sporting-hotellet i niveau.
Ikke mange resorts i Europa til den pris og standard. Man skal nok have bil hvis man skal rundt og se lidt - og Venedig lufthavn ligger vist ikke så langt væk.
Jeg brugte tiden på lidt golf, noget svømme/løbe og noget sove/arbejde - og en enkelt køretur rundt i bjergene omkring i området.

Kørte nordpå tidligt sidste nat for at undgå for meget trafik - og da jeg nærmede mig Leipzig, bookede jeg et værelse på Radisson Blu Hotel Halle-Merseburg og ankom der over middag. Det viste sig at være et hotel inde midt i en gammel by med både slot og park - en stor overraskelse at det skulle være så flot. Fik sovet noget og kørte så igen i løbet af næste nat for at undgå trafik hjemover.

En del af værelset med en dejlig stor seng :) Der var også sofa, lænestole, walk-in-closet, kæmpe badeværelse med badekar og en dejlig stor balkon

Lidt fra golfbanens drivingrange

Fantastisk udsigt fra balkonen

Hotellets reception

Fra et nærliggende bjerg

Og man får jo set lidt fra denne position, når man kører selv (mercedes a200)

Forleden besøgte jeg på anbefaling fra det hotel, hvor jeg boede på, restaurant Antica Trattoria Ballotta, der ligger i den lille by Torreglia et stykke uden for Venedig, Italien.
Stedet er et meget gammelt Trattoria, som har eksisteret siden 1600-tallet. Jeg blev henvist til et bord, der var inde under et kæmpe stort gammelt træ af en slags - der var vel plads til 75 mennesker alt i alt under træet. Da jeg kom, var der kun ganske få, men en halv time senere var der helt proppet med italienere. Ved siden af det sted, jeg sad, var der en slags annex også med borde, men her sad dog ingen på det tidspunkt.

Menukortet var på italiensk, men med google translate på telefonen fandt jeg ud af, hvad jeg skulle ha. En af tjenerne kunne lidt engelsk, og spurgte om hun skulle hjælpe med menuen, men det var så ikke nødvendigt....
De øvrige tjenere - der var 4 i alt - var også super-opmærksomme og sikrede sig hele tiden, at alt var okay....godt nok på italiensk, men vi forstod hvad hinanden mente....
Og netop tjenerne er med til at gøre dette restaurantbesøg til en kæmpe oplevelse. Køkkenet lå vel 40 meter derfra i en tilhørende bygning, så alt skulle fragtes meget. Al mad blev fragtet med et metal-låg over til at holde maden varmt - og som alt andet, tjenerne foretog sig, foregik det i superhøjt tempo og de nærmest dansede rundt mellem bordene og køkkenet, mens de alligevel var vildt opmærksomme. Det var næsten som at se en ballet og virkeligt en oplevelse at se dem svæve afsted - hurtigt og elegant.

Menukortet var som nævnt på italiensk og det virkede til, at det var lokalt italiensk mad med sans for detaljerne og brug af lokale råvarer, heriblandt især lokale svampe.

Se billederne nedenfor for at se, hvad jeg fik.

På et tidspunkt begynder det at lyne helt vildt i bjergene bagved - og herefter fik personalet travlt med at få os alle rykket ind i annexet, som jeg nævnte før - og igen foregik det med så meget ro og elegance, at man ikke rigtigt opdagede, at man blev flyttet ind - og samtidigt fortsatte serveringen! I løbet af 10 minutter var alle flyttet ind og alle borde udenfor ryddet - og så begyndte det ellers at regne og storme! Det var virkeligt en oplevelse at se dem organisere alt det, helt uden at gæsterne oplevede stress.

Det var en totaloplevelse på alle måder - og maden var udsøgt! Helt klart anbefalelsesværdigt!

Jeg fik 3 retter mad, noget vand og et glas lokalt rødvin, som skulle være det bedste, de havde på glas - og kom af med 40€ ialt.

Da jeg kørte derfra efter at regn, torden og storm var stoppet, bemærkede jeg, at bilerne på parkeringspladsen var i den dyrere ende, heriblandt en ferrari - og alle på italienske plader. Det fortæller vel også lidt om stedet.

Gnocchi med frisk trøffel - SÅ lækkert!

En lækker bøf med bl.a. friske svampe

Det trækker op til regn og torden

Alle er nu rykket ind i det flotte annex

Dejlig dessert

Det var en af de overnatninger, hvor jeg bare skulle have et sted at sove og var booket et par timer inden ankomst - og ikke som normalt, havde tjekket alt ud omkring hotellet.
Placeringen var et eller andet sted i udkanten af München - det virkede lidt som om, det var halvvejs i et industriområde, da jeg kom frem.
Parkeringen var i kælderen og kostede 15€ pr nat. Hotellet var stort med mange værelser, og lignede noget rigtigt gammelt noget udefra - og i receptionen.

Pigerne i receptionen var dog rigtigt søde og imødekommende - og prøvede at virke overbærende over for de mange gæster med forskellig baggrund, der virkede ret krævende på den ene eller anden måde. Nu er det jo ikke noget fancy hotel, så det sætter jo også nogen begrænsninger for, hvor meget man kan forlange. Hende, der betjente mig, fik dog lynhurtigt indtrykket, at jeg boede meget ude, så hun nærmeste beklagede at der ikke var fred og ro.

Værelset var stort og pænt - med lidt historisk mode i form af en ældre lænestol - og var endvidere udstyret med kithcenette, hvis man skulle have brug for det. Alt var rent og pænt og det tegnede til at blive et okay ophold - indtil jeg pludseligt hører et tog lige uden for vinduerne. Der var så 3 sæt skinner startende mindre end 10 meter fra vinduet, og et godt langt godstog giver altså ret meget larm. Ikke at der var mange godstog - men til gengæld var der regionaltog, som stoppede åbenbart meget tæt på hotellet.

Nå, men heldigvis var jeg træt - meget træt - og der kunne komme alle de tog, de havde - jeg skulle og kunne sove. Så arbejdede lidt og så i seng.
Prisen var incl morgenmad og efter hvad jeg havde set på hotellet, var jeg lidt spændt på, om morgenmaden ville det blive en oplevelse af de gode. En oplevelse blev det, men ikke af de bedre rent kulinarisk - på ingen måder - og de gæster, der var der, agerede for nogles vedkommende som om de aldrig havde set en buffet før.

Hurtig morgenmad og så ud af døren i en fart. Kommer ikke tilbage dertil. Og prisen i forhold til oplevelsen var egentligt ikke særligt god.

Man kan selv tilberede lidt mad, hvis man har lyst